Pages

Tuesday, December 1, 2009

tersesat hingga ke TAMBAK JOHOR

29 nov 09,
sambungan dari kisah yg lalu, balik dari book fair, hajat hati nak bwk adik2 aku g mkn & cuci2 mata kat danga bay. tp lain plak jadinya...

mlm 2 kereta bnyak sgt kat jln, nak parkir pun susah. almaklumla mlm minggu..kebetulan cuti sekolah, lg la byk kereta & byk org..dlm p'jlanan 2, pk2 la nak lalu mana yg dekat utk sampi ke danga bay.bila nampak signboard WOODLAND, tnpa pikir pnjang..hubby trus je ikut jln 2..nk tau apa jd???? hahahaha...trus masuk ke kawasan imegresen. YA ALLAH!!! kami dh t'slh masuk jln. bila masuk kawasn 2, mana bleh u-turn. semua kereta kena melalui pemeriksaan imegresen & serahkan pasport. mana kami ada pasport!!!!! apa nk buat ni?? buntu, takot, resah, gelisah, semua ada.

yg klakarnye, kat kawasan 2 semua kereta besaq2!!! kereta kami je ciput. (mana ada org singapore pakai kereta kecik). 1st time masuk kat situ, tempatnya byk sgt kaunter. kawalan ketat. semua kereta kena melalui pemeriksaan. bila dh x bleh u-turn 2,kami berhenti la kat tepi. nk cari sape2 yg leh ditanya. sekali 2 ada pekerja imegresen 2 lalu, fuhhh!! lega. bila kami kata t'sesat, org 2 tnya la dari mana??? malunye nk cakap, dtg dari johor gak. hahaha.

akhirnye kereta lepas dari kaunter pemeriksaan pasport, dgn alasan kami t'sesat. kami pun disuruh ikut kereta2 yg melalui TAMBAK JOHOR. tp ada byk jln. yg mana 1 nk ke tambak johor???? sekali lagi kalut. org cakap, malu b'tanya sesat jalan. so bila aku nmpak sorang pekerja tgh mengelap, aku p tanya la. hahahah. org tempatan g tanya org BANGLADESH..mmg keje gile!!! dia mana la tau. kejenye mengelap je. aku trus ke kaunter yg ada polis imegresen. dia pun terkejut camana bleh t'sesat masuk kawasan 2. lepas dpt petunjuk, kami pun keluar la dari kawasan 2.

jam dah menunjukkan pukul 10 mlm. hasrat nak g danga bay dah t'padam. yg penting dpt keluar dari tempat yg 'aneh' 2.huhu. akhirnya kami dapat keluar, setelah membuat u-turn sebelum sampai ke tambak johor. ingatkan dah dapat keluar?? rupanya kena lalu kaunter imegresen lg! pulakkk!!! kali ni nak ckp pe plak, sbb yg tau kami sesat org kat kaunter masuk, kaunter keluar tau ke?? dup dap dup dap hati utk melepasi kaunter pemeriksaan pasport 2. aku rasa ada baiknye aku call emak. mungkin ada dosa aku kat emak sampai jadi sesat cam ni...bila aku call emak, mintak doakan mudah lepas, urusan dipermudahkan...

sampai je turn kami, org kaunter 2 mintak pasport, tapi kami kata sesat, dia SENYUM dan bagi kami lepas. syukur...tp palang 2 x diangkat, camne nak lepas. rupanya 2 laluan touch n go. alahai...apalah malang nasib ni. aku trus turun g bli kad 2. kena rm20. akhirnya kami dpt lepas dari 'azab' itu...ini semua berkat doa insan mulia bergelar EMAK..

moral dari cerita ni:
1) kalu x tau b'tanya, kalu malu sesat jalan.
2) jgn buat main2 pada doa insan yg bergelar ibu/emak/mama/dll.

No comments:

Post a Comment