Pages

Saturday, December 31, 2011

baby Muhammad Abdullah yg comel

alhamdulillah teman baik saya selamat melahirkan baby comelnya
pada 26 Disember 2011 jam 9:41 pagi
saya begitu gembira mendengar berita kelahiran ini
apatah lagi ibunya kan?
pasti berganda-ganda kesyukuran ke hadrat Allah..

teman saya ini seorang yg tabah
saya pernah nukilkan kisah sedihnya di link ini
sesungguhnya dia seorang wanita yg saya anggap sangat tabah
sungguh saya tidak mampu jika berada di tempatnya..

saya mengenali dia sejak di bangku sekolah lagi
amat peramah dan mudah mesra dengan sesiapa sahaja
orang tidak akan dapat mengesan bila dia bersedih
kerana dia sentiasa gembira
walaupun hatinya saat itu luka berdarah...

kisah sedih itu sudah 2 tahun berlalu
kini dia bahagia bersama suami serta anak yg shomel
benarlah,
Allah akan memberikan apa yg kita perlu
bukan apa yg kita hendak...


ibu dan aqeef bersama baby Muhammad.
saya sempat mengajar cara-cara untuk breastfeed anak dgn betul
alhamdulillah, teman saya ini 'kaya' dengan susu
saya ajarkan cara untuk memerah serta menyimpan breastmilk utk stok bila kembali bekerja nanti
insyaallah baby Muhammad akan membesar dengan susu ibu yg sangat POWER!!



nama diberi;
MUHAMMAD ABDULLAH BIN ABDUL MUTALIB
unik kan nama itu?
saya amat menyukainya
seperti nama nabi kita...



aqeef memang 'suka' dengan baby
nak di lepuk-lepuk nya si kecik itu..hikhik


posted from Bloggeroid

semoga baby Muhammad menjadi anak yg soleh
dan membesar dengan sihat
hanya dengan SUSUIBU ye sayang!!


friend 4ever till jannah...


untuk teman ku Raudhatuljannah;
tahniah diatas kelahiran istimewa ini
sesungguhnya kisah sedih itu sudah berlalu
Allah telah memberikan kamu pelangi nan indah
bersyukurlah!
jadilah ibu yg terbaik untuk MUhammad
kerana dia adalah amanah dari Allah...




nota ibu: mahu baby lagi...hehe

Tuesday, December 27, 2011

terima kasih cik QASEH

episod baru 2012 sudah bermula
walaupun tahun 2011 belum lagi melabuhkan tirai
hari ini mula ke sekolah untuk mesyuarat pengurusan 2012
aqeef di rumah pengasuhnya
pagi-pagi lagi dah berdrama air mata
bila ditinggalkan dengan pengasuh
dah sebulan lebih tidak dihantar ke rumah pengasuh
macam-macam ragam..

duduk di baby car seat pun nangis
seminggu sebelum tu dah try bawa jalan-jalan (aqeef duduk sendiri di baby car seat)
separuh jalan je dah meragam nak duduk dgn ibu
hai, payah la ibu nak bawa pagi-pagi kalau duduk kat car seat pun nangis


ni gambar masa nak pergi jalan-jalan dengan ayah
steady lagi masa mula-mula duduk
lepas tu mula la semua tak kena..



jalan-jalan cari makan di hujung minggu,
awat ayah tu??
saje je kan mencacatkan kecantikan kami..hehe


kami yang serba oren
ibu memakai  nursing blouse  yg di order tempoh hari
malu nak jadi model, duduk je la ye..


bila dah mula naik sekolah
maka berakhirlah aktiviti makan tidur cuti sekolah kami
sekarang hanya duduk di rumah menghabiskan sisa-sisa cuti yg masih berbaki
sebelum naik sekolah sebenar minggu hadapan
kami juga sangat mengalu-alukan kedatangan sahabat-sahabat ke teratak sewa kami
sementara kami di rumah tanpa sebanrang aktiviti menarik..hihi

terima kasih kepada cik qaseh kerana sudi menceriakan hari kami
dengan kehadiran anda tempoh hari ye..
meriah rumah kami dgn kehadiran anda
rasa dah lama sangat tak jumpa
bila jumpa macam2 gosip cerita ada.




cik qaseh yang belum bersedia untuk bergambar.
hamboi mata kaw nyah...!!!

yang kanan tu adik cik qaseh
ada iras-iras kan?
yg duduk di pangkuan tak lain tak bukan si comel aqeef. huhu

aqeef  pula yg buat hal
cik qaseh sudah bersedia sepenuhnya ya..

aqeef masam je,
senyum lah!!!


hah, yang ni baru cantik
semua orang senyum!



dah bosan bergambar
cik qaseh membaca la pulak
sangat rajin kan???

terima kasih ye cik qaseh kerana sudi berkunjung ke rumah kami
bila-bila senang datang lah lagi ye!


nota ibu: tetamu datang membawa rahmat. kan?



posted from Bloggeroid

Friday, December 23, 2011

semua baru

bila nak naik sekolah
semua hendak baru
bukan murid sahaja nak barang2 baru
cikgunya pun gitu jugak
malah terkadang terlebih over dari murid


benda yang setiap tahun harus baru
beli banyak terus
bila tulis tak keluar dakwat terus tukar baru


barang sampingan yang lain
tak beli pun tak apa
tapi nak naikkan semangat punya pasal
beli la baru (bukan membazir sbb barang2 ni diguna)



ni pun nak juga yg baru
susah kalau asyik berebut dgn hubby
bila masing2 nak buat kerja
bila ada dua, dah tak payah osom lg bila nak guna. ekeke

semua baru bukan bererti mebazir
kami beli yg betul2 nak digunakan dan mmg perlu ada
tak perlu lah nak pinjam sana sini bila nak guna nanti.

seharian ini juga saya mengemas rumah yg dah lama ditinggal
sawang dan habuk punya la banyak
baju pula banyak bertimbun nak di cuci
nasib baik en.suami tolong cuci semua
syukur..

saya pula mengemas rumah
lipat kain baju dan mengemas almari baju aqeef
yg dah sarat dgn baju


bila dah dikeluarkan baju yg sudah tidak muat
baru lapang lemari baju tu
rasa tiap-tiap bulan beli baju aqeef
sudahnya itu je yg tinggal
yg lain bungkus simpan stor.

nota ibu: sedar tak sedar anak sudah membesar dan kita juga makin tua. huhuhu

posted from Bloggeroid

Thursday, December 22, 2011

adik susuan aqeef




Pandangan Dr. Yusuf al-Qaradawi
Tidak disangsikan lagi bahawa perempuan yang menyumbangkan sebagian air susunya untuk makanan golongan anak-anak lemah ini akan mendapatkan pahala dari Allah, dan terpuji di sisi manusia. Bahkan air susunya itu boleh dibeli darinya, jika ia tidak berkenan menyumbangkannya, sebagaimana ia diperbolehkan mencari upah dengan menyusui anak orang lain.

alhamdulillah saya masih mampu menyusukan aqeef sepenuhnya hingga kini
belum ada susu formula di berikan kepadanya
syukur juga saya juga mampu menyusukan anak saudara
yang kini berusia 3 bulan.

ibunya (kakak saya) telah kembali bertugas
setelah 3 bulan cuti bersalin.
oleh kerana saya sedang bercuti
jadi saya ambil kesempatan menyusukannya sekali,
bermakna tandem nursing bersama aqeef
(setelah diizinkan suami).

ternyata susu semakin banyak
walaupun menyusukan dua orang anak serentak
aqeef pula tidak kisah berkongsi
tapi masa adik menyusu, dia nak jugak menyusu!

hari ini kami ingin balik semula ke rumah
setelah hampir kesemua cuti dihabiskan di kampung
maka tinggal lah adik susuan aqeef dgn emak nya,
bila-bila senang kita jumpa lagi ye sayang!



beg yg paling besar ialah beg ibu!
yang sedang beg ayah
yg kecil sudah tentu beg aqeef..



adik susuan aqeef
namanya abdul alim b. azrin
berusia 3 bulan



aqeef sayang adik alim..
dah layakkah aqeef mempunyai adik kandung sendiri?
ekeke



main-main dengan adik..

bye adik alim
nanti kita jumpa lagi ye!!


nota ibu: begini kah rasanya bila ber-anak dua?
posted from Bloggeroid

Wednesday, December 21, 2011

tak sabar menanti


tak sabar nak tunggu nursing blouse muslimah ni sampai
order secara on line semalam..
nampak macam blouse biasa kan?
tapi ada 'rahsia' disebaliknya..

Cara-cara penyusuan dgn nursing blouse (spt gambar diatas):

1. Bukakan zip di bahagian hadapan
2. Selak ke kiri atau ke kanan untuk menyusu
3. Zipkan kembali selepas menyusu

mudah kan?
jadi kita boleh direct feeding baby dimana sahaja
yang penting aurat terjaga!
tak perlu lagi selak-selak baju
hingga ternampak selulit aurat. ekeke


ibu-ibu yg berminat
dengan baju2 ibu menyusu yg elegent dan terkini
boleh kunjungi link ini ya!

MyPermataHati shop

selamat melaram ibu2 sekalian!

hujan lalu kesejukan

hujan-hujan sebegini makan apa pun sedap
lagi2 bila dikongsi bersama
ianya bagai satu nikmat..


cucu-cucu emak
yang paling kecil berusia 3 bulan
masih belum pandai sebut
'peace yo!'
hanya baring melihat aksi abang2 nya..


bila ramai2 begini
pasti ada jerit, hilai, tawa dan tangisan.

indah bukan zaman kanak2?
teringat zaman kanak2 saya dulu
makan ubi rebus dan ikan masin bila tiba musim hujan.
ia nostalgia yg tidak akan terpadam dari memori..
posted from Bloggeroid


nota ibu: cuba menulis menggunakan aplikasi Bloggeroid, ternyata lebih mudah.. ( dah lama wujud aplikasi ni dlm tab, tp baru tergerak hati nak guna. hehe)
* ada kaitan ke tajuk entri dgn cerita?

Saturday, December 17, 2011

sebelum kau tidur - by mocca




lagu ini sangat menenangkan
special dedicated to my beloved son! 


"sebelum kau tidur  
ingatlah pada ku...."


beberapa hari di dunia

1 bulan

2 bulan

5 bulan

9 bulan
10 bulan - warded

terlebih sudaa....tilam ke mana, orang kemana..

mahu terbang~~

kini~~1 tahun



dan..tidur yg paling lena ialah disisi IBU




nota ibu: sayu hati tatkala melihat wajah anak sedang tidur, terasa masih belum dapat laksanakan tanggungjawab dengan sebaiknya.

Friday, December 16, 2011

10 Tips Mengajar Anak

Bayi kecil tidak semestinya tidak boleh diajar. Jika anda mahu bayi anda menjadi pintar, anda perlu bersedia untuk melakukan apa sahaja untuk membantu bayi anda mencapai sepenuhnya potensi dirinya.

1. Pengulangan
Bayi cepat belajar jika anda sentiasa melakukan pengulangan secara konsisten. Sebagai contoh, jika anda mahu mengajar bayi anda tentang warna, sebutkan warna itu misalnya warna biru. Begitu juga dengan abjad atau nombor. Jika anda terjumpa abjad atau nombor, sebutkan dengan kuat. Biarkan bayi anda mendengar. Jika anda lakukan secara kerap, bayi akan cepat belajar. Anda juga boleh cuba meletakkan sekumpulan barang berwarna sama di hadapan bayi anda. Seterusnya sentiasa mengulangi warna itu. Ini adalah teknik pengajaran yang terbaik untuk bayi. Minda anak anda adalah seperti ‘span’ pada usia ini, ia menyerap apa sahaja pengajarang yang diberikan kepadanya. Sekarang, terpulang kepada anda untuk mengisi dengan ilmu yang berguna.

2. Jangan Berbahasa Bayi!
Goo goo gaa gaa! Bahasa bayi yang begitu mengagumkan dan ia sememangnya sangat menarik apabila anda melihat bayi comel berbahasa begitu. Tetapi jangan ikut bahasa bayi anda, jika anda ingin mengajarnya berkomunikasi. Cara ini memang sukar, tetapi inilah cara mengajar yang betul untuk bayi anda bercakap. Cuba jangan bercakap bahasa bayi apabila bersama dengannya. Cuba bayangkan anda sedang bercakap orang dewasa. Paling bagus bercakaplah dengan menggunakan bahasa yang betul. Daripada anda menggunakan ‘ne ne’ yang mewakili susu atau ‘mam mam’ untuk makanan. Anda pasti teruja bila bayi anda dapat belajar dengan pantas dengan bahasa yang betul.

3. Ganjaran
Seperti anak anda yang sudah besar, bayi juga suka diberi ganjaran. Mereka suka memberi pujian, memeluk dan menciumnya. Cubalah anda berkata ‘adik pandai’ sambil menepuk tangan, apabila bayi anda berjaya memasukkan blok mainan dalam kotak kecil. Pasti bayi anda menunjukkan riak wajah gembira kepada anda. Apa yang pasti, bayi suka dibelai dan dimanja dengan ucapan sayang. Bayi sangat suka jika dirinya dipeluk dan diberi ciuman. Selain itu, anda juga boleh memberikan ganjaran dengan memberikan biskut kegemarannya jika dia melakukan apa yang anda suka.

4. Bacakan Buku
Anda pastinya sudah biasa dengan cara ini, tetapi inilah cara istimewa untuk mengajar anak anda mengenal buku dan melatihnya untuk suka membaca buku. B acalah kepadanya walaupun dia belum faham apa yang anda bacakan. Sambil bayi anda duduk di atas riba anda, pegang tangannya untuk dia merasai buku itu. Tetapi kadang kala, bayi anda mungkin akan mengiggit buku, biarkan dia melakukan begitu, namun pastikan buku itu jenis kain. Dalam pada itu, teruskan membacakan buku kepadanya supaya dia suka membaca buku. Bayi anda akan cuba meniru anda membaca buku dan mungkin akan membaca sendiri nanti.

5. Mula Awal
Ajarlah anak anda pada awal usianya. Perkenalkan perkara baru kepada anak anda. Jangan menunggu pada usia 3 atau 4 tahun baru hendak mula mengajarnya abjad, nombor dan objek-objek di sekelilingnya. Anda harus lakukan pengajaran sekarang! Bayangkan anak kecil anda boleh mengenal nombor, huruf atau warna pada awal usianya. Pasti anda gembira dengan kecemerlangannya.

6. Bersabar
Percayalah anak anda tidak akan pintar jika anda tidak menggunakan kaedah-kaedah yang dinyatakan seperti di atas secara konsisten. Namun anda kena bersabar untuk melakukannya kepada anak anda. Jangan putus asa, jika anda tidak mendapat melihat perubahan anak anda. Terus melakukan pengajaran sehingga anak anda pandai.

7. Penerokaan
Biarkan bayi anda melakukan penerokaan di sekelilingnya. Biarkan dia belajar memegang, merasa, menghidu bau, mendengar dan melihat. Misalnya untuk bau anda boleh sediakan bunga ros, buah epal untuk dia pegang dan puppet kecil untuk dia melihat. Namun pastikan ruang itu penerokaannya itu selamat untuk anak anda belajar dengan selesa dan gembira.

8. Belajar Dengan Gembira
Mengajar anak bukan sesuatu yang membosankan! Nyanyilah lagu dan aktiviti yang menyeronokkan untuk membantu anak anda belajar dengan gembira. Bayangkan, anda akan dapat melihat anak anda dapat belajar dengan cepat untuk mengambil barang dalam bekas permainannya. Lakukan ia setiap hari. Pasti anak anda dapat melakukan dengan baik sekali.

9. Permudahkan
Jangan meletakkan harapan yang terlalu tinggi kepada anak anda supaya dapat mengikut arahan anda dengan betul. Dia masih kecil, berilah dia masa untuk melakukannya. Jangan biarkan dia duduk sehingga 4 jam untuk belajar abjad. Lakukan aktiviti yang ringkas dan mudah dalam tempoh masa yang pendek antara 5 hingga 10 minit untuk mengelak anak anda mudah berasa bosan.

10.Teruskan!
Untuk memastikan anda berjaya mengajarnya dengan baik, lakukan pengajaran setiap hari. Jangan putus asa. Ingat anda sedang mengajar anak kecil, bukannya anak yang besar yang sudah boleh berdikari. Pengajaran satu atau dua minggu tidak mencukupi untuk anak anda. Oleh itu, lakukan ia sebagai rutin harian untuk dia mengenal tentang persekitarannya. Lakukan dengan konsisten dan fokus supaya pembelajaran ini berjaya dengan cemerlang.

SUMBER DARIPADA PA&MA KARANGKRAF.COM

video



nota ibu: terbalikkan komputer anda jika mahu paparan yang lebih elok..hehe

Thursday, December 15, 2011

belajar jalan

Q: anak umur berapa ni?
A: setahun dah
Q: dah pandai jalan belom?
A: belum lagi, baru belajar menapak
Q: isy, lambatnya! anak saya 9 bulan dah berjalan, 10 bulan dah berlari tau!
A: iye? (sambil tersenyum-senyum kambing gurun di hadapan makcik itu)

memang biasa diajukan soalan-soalan di atas tu
lagi-lagi bila jumpa kawan-lawan lama, makcik pakcik, jiran-jiran
juga mereka yg tidak dikenali (berjumpa di surau Carefour untuk solat)
masyarakat kita kan memang ambil berat
sekurang-kurang nya ada la modal untuk berbual dan beramah mesra.

saya tidak berkecil hati pun jika orang kata anak saya belum pandai jalan lagi
sedangkan anaknya atau cucunya sudah berlari!
biasa lah tu, setiap orang kan di cipta berbeza-beza
tahap kepintaran, kemahiran juga berbeza

mungkin ada yang mengatakan
'walker' membantu anak berjalan dengan cepat
ya! saya akui
tapi aqeef hanya di masukkan dalam walker masa saya memasak dan makan
selebihnya dia akan explore dunianya sendiri tanpa walker.
adakah iu penyebab aqeef lambat berjalan???
saya belum kaji lagi..ekeke

semalam aqeef belajar berdiri sendiri
mula-mula cangkung dulu,
pastu bangun perlahan-lahan,
diikuti memek muka yang bersungguh

hah! imbang badan dengan baik ok,
'pose kena bagi menarik
ibu nak amik gambo tu!'
'ayah tak payah tolong, aqeef dah pandai la..'
muka harus pandang camera
bukti ni weyh....aqeef dah boleh berdiri sendiri. hukhuk
'kalau pusing kepala agak-agak jatuh tak eak?'
'eh, tak jatuh lah!!'
'masih boleh berdiri tegak'
'yeaahhhh!!!! berjaya!
ibu ajar, kalau boleh buat sesuatu sebut alhamdulillah
dah tepuk tangan...'
'jom la ayah kejar aqeef'
'isyh, kereta ni berat lah....'
'penat kaki nak tolak'
'hah, yang tu lagi besar lah dan mesti laju'
'nak naik yang tu lah!'
'tak payah tolak guna kaki'
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
bye semua!
assalamualaikum,
aqeef nak pergi jalan-jalan...
jumpa lagi di entri ibu yg lain.

Tuesday, December 13, 2011

sabar itu perlu


aqeef sudah pandai nangis bila dimarahi
itu tanda dia sudah mula mengerti
apa yg boleh dan apa yg tak boleh
bila ibu marah, itu tanda apa yg dilakukannya tidak elok
dan bila ibu marah, itu tanda ibu sayang...

saya bukan lah ibu mithali
yang boleh tersenyum dari pagi hingga ke malam
dengan kerenah anak yang kadangkala rasa 'argggghhh!!! rasa nak makan je semua orang'
dan kalau boleh mahu lari menyorok dalam almari baju lama-lama.

tapi anak tetap anak
nangis nya ada sebab
tawanya juga bersebab..
saya harus banyak lagi belajar dalam mendidik anak.
dan seharusnya,
sabar itu perlu!

Saturday, December 10, 2011

penjagaan gigi anak

aqeef sudah ada 4 batang gigi pada usianya 1 tahun 1 bulan
alhamdulillah aqeef tidak mengigit orang
dan tidak juga menggigit nipple ibu masa menyusu,
itu sebenarnya perkara yang membuat ibu takut bila aqeef dah tumbuh gigi
tapi alhamdulillah rasa takut dan ngeri itu hilang bila aqeef tidak menggigit.
( banyak betul perkataan menggigit pada perenggan diatas, ekeke)

bila dah tumbuh gigi ni
ibu harus lah lebih peka pada penjagaan gigi aqeef
tak boleh la di biar tidak bergosok.

apa yang perlu kita tahu tentang penjagaan gigi anak?

1) mulakan menggosok seawal kelahiran lagi. terutamannya selepas bayi menyusu, lapkan gusi, lidah dan lagit-langit dengan kain lembab yg lembut.
( acik tak buat pun masa dulu-dulu, sebab tak ada ilmu. ekeke)

2) Selepas gigi pertama tumbuh, anda boleh membeli berus gigi bayi. Terdapat bermacam-macam berus gigi bayi dipasaran. Ada yang boleh disarungkan pada jari dan ada yang berbentuk seperti berus gigi biasa. 
( ada beli yang sarung tuh,tapi hilang ntah ke mana. kecik bebenor. sudahnya lap gigi anak guna kain je. (insyaallah hujung minggu ni nak beli berus gigi untuk aqeef )

3) Tidak perlu menggunakan ubat gigi bila memberus gigi anak anda yang berusia di bawah 18 bulan. jika anak anda berusia kurang dari 6 tahun dan menelan ubat gigi berflorida dalam jumlah yang banyak, gigi kekal anak anda akan mendapat fluorosis ( tompok-tompok putih - kecoklatan).
 ( baru nak belikan aqeef ubat gigi perisa strawberi..hehe)

Cara memberus gigi anak anda

1.Berus gigi anak anda 2 kali sehari, pagi dan juga malam sebelum tidur.

2. Posisi paling bagus untuk anda berdiri ialah di belakang atau tepi anak anda dan memegang rahang bawah anak anda dengan lembut.
3. Berus bahagian permukaan gigi belakang dahulu kerana bahagian ini digunakan untuk mengunyah makanan dan sangat senang mendapat karies. Kemudian, teruskan dengan bahagian permukaan tepi gigi dan juga bahagian sebelah dalam gigi belakang.
4. Selepas itu berus pula bahagian gigi hadapan, permukaan luar dan dalam gigi.
5. Gunakan teknik berusan secara bulatan kecil seakan gegaran supaya seluruh permukaan gigi dibersihkan dengan sempurna.
6. Luangkan masa dalam 3 minit untuk memberus gigi anak anda. Nyanyikan lagu semasa memberus supaya apabila habis lagu dalam masa 3 minit, maka pemberusan gigi pun habis.
7. Suruh anak anda berkumur dan ludahkan semuanya. Jangan risau sekiranya anak anda tertelan sedikit ubat gigi yang mempunyai kandungan florida rendah. Jika anak anda selalu menelan ubat gigi, gunakan ubat
gigi tanpa florida.
8. Jangan lupa memuji anak anda kerana telah memberus gigi.

untuk lebih ilmu boleh baca di link ini


jika makan hingga tertidur waktu bila nak gosok gigi ye?
hehehe..aqeef oh aqeef!

makan sendiri dah pandai
minum sendiri pun pandai
suka ibu tengok bila si kecik sudah pandai berdikari di usia satu!

pegang tangan satu je tau...
lagi terer, pakai mulut je pegang cawan....

ewah, siap merangkak pulak dia....
bijak anak ibu!!



nota ibu: rasa tak jemu mengajar anak itu dan ini walau dia buat tak paham je... tapi hari ini bila ibu tanya 'mana TONGUE aqeef?, dgn spontan aqeef jelirkan lidah.. syukur!